Utviklingen gikk da videre, så litt om "nyere" hjelpemidler.
Etter wieroppererte gravemaskiner kom det gravemaskiner med hydrolikk på bevegelser. En ble bygget på Bryne. Her et eksemplar
Brøyt X2.
(kan dette være den første modellen?)
Her en Bulldozer
Caterpillar D3
modell fra 1979.
Så en lastebil
Volvo
Glemte desverre opplysninger om denne, men må vel være modell før Bamse,
muligens en Volvo36?
Her står en snøfreser
Viking PEX 1400 H.H.4
fra 1969. Fabr. Øveraasen A/S.
(tipset Ed... at han burde ha en slik på "fjedle", både han og fruen likte det :-))
Trur dette var nok med annleggsmaskiner.
Her er en bensinpumpe som en IKKE kan bruke bankkort på :-(, he he.
Så fikk fruen sitte på med en
Williers jeep
hun var "litt bekymret" for sikkerhetsbelte, som det ikke var, he he.
Var selv sjåfør på Williers på to stk. "repper". Det var mens vi røykte, så det var ikke gunstig å sitte og "pumpe" på toppen av bensintanken (under setet), BOOOOOOMMMMMM!!!!!!! :-(
Det gikk bra.
Her er en bil som gikk i rutetrafikk, OGS ruter, en
Buick 6-25-49
1925 modell med 7 seter.
6 syl motor, 4,1 liter med 70 hk.
Og så den eneste norskproduserte bil, en
Troll 700
Modell 1956. 2 syl-2 taks motor. Ble produsert i 5 eks. i Lunde
i Telemark før konkurs og produksjonstans.
Vi var også inne i Bergverksmuseet, men var dårlige fotoforhold (mørkt og drypping, fuktig), så lite bilder herfra. Et bilde av en kjempe når vi kom ut, en
Unitig modell K 3.6 Serial 624
Årsmodell er ca 1982 og bygget hos
Unitrig & Equipment Co.Ltd i Canada. Motoren er en Cummings diesel V16 på 1600 hk.
Egenvekten er 120 tonn med en lastekapasitet på 200 tonn.
Hjuldiameteren er 3,10 m, så fruen når ikke opp til topp av hjul :-)
Så må jeg vise til slutt i kveld, en
DBS Turist Spesial
Årsmodell 1964. Gir 3 stk. (he he).
Denne sykkel er lik den jeg kjøpte i 1956. (varte modellen så mange år?) Prisen husker jeg, kr 235,-
Trur det er nok for i kveld, kommer mer om besøk på Maihaugen........
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar