lørdag 25. august 2012

"8-tall"-tur 3

 
Halloen!, någen som vente på merr av tur?, må nå skynde meg då eg får konkuranse av NRK2 som sender Telemarkskanalen minutt for minutt i mårå. Ja ja kan nok itje konkurere, men får ta det i mitt tempo.
 
Etter Nordsjø kom me te...
 
Ulefoss sluser.
 
 
 
 Her te venstre e Ulefoss Jernverk kor di støybe kommalågå som dokke kjøre og går øve.
Ulefoss og di neste slusene e itje modernisert...
 
.....så her åbne di sluse- luker og porter på gamlemåden.
 
 
 
 
Her inn i øverste slusekammer i Ulefoss.

 
 
I Ulefoss blir en lyfta 11 m opp og d  e  ennå langt t  Dalen

 
 
Mydlå Ulefoss og Eidsfoss seilte me forbi gamle arbeiderbustader. D  va mange som hadde arbeid når kanalen blei bygget og någen byggde hus langs kanalen. Her va d pussa opp og fint pga NRK2 me minutt for minutt i mårå. Uansett va FINT! :-)

 
Her e  me framme t  Eidsfoss sluse. Utforbi t  venstre ligger Eidsfoss Krafrverk.

 
Inni første sluse og her viser bunn av neste sluse med...
 
..sluseluker

 
...kor vatne blir sluppet inn i nedforbi slusekammer. Forsto dokke dette?..Ja vel :-)
 
Her e "inngangen" t sluseanlegget i ...
 
...Vrangfoss.

 
Her kunne ein tatt feil, men va ein "pil" som pekte mot slusa.
 
Her inn mot Vrangfoss.

 
D  va trangt mydlå muren åg land der d  ledet mot slusa.Viktoria kom fint fram uden å dunka i land eller mur. Di jorde virkelig fint arbei di arbeiderene i "gammle" dage :-)
Då e me komt litt lengre og eg komme tebake me merr, men husk nå NRK2 i mårå (26.8). Eg konne jo laget minutt for minutt eg åg, men videoen min e  for avansert for "gamle", ehhh, eldre menner så dokke får nøya dokke me bilder.
Nok for nå  mvh Hallais :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar