fredag 27. oktober 2017

ups...snart november

Uff å uff :-)

Eg he vel "lova" å skriva ei "epistel" i månen, men september jekk fort å nå e  vel snart oktober ågså gått. Ka he skjedd i mydlåtiå? 

Han såm krasja inn i Passatten i 2013  laga jo ei stor skada. Bilen blei jo fixa på Ganndal, 

hummmm...........



....rust kåm ijønå på venstre bakre julbue :-(

Kjørte ud t  di å klaga på dette + Pyntelister (såm Jon åppdaga) på dørane såm itje va fint på plass.

Jyzzzzes, la seg igronnen "flade" å blei fixa  itte 14 dar åg me Golf automat (litt såm gamlebilen) t  gratis leibil. TOMMEL ÅPP :-)

Så kåm Luson  t  MVRT & Co A/S 
(Maldestokken-Vest-Rig og Træbåtbyggeri & Co A/S) 
for rep åg skifting av stående rig.


SS Luson

Va gått "herpa" av unger t  reder.
Det va ågså ei stor ....


....sprekk i skrog.


Innimydlå (kjekt ord Ed.. åg Søl..) blei Hallais satt på land ijenn (fekk itje ti i juni) for skifte av Gjennomføringer åg slanger t toalette. Inn blei d  rustfritt åg ud 
glassfiberarmert polynerkomositt (fine ord).... 


....her ferdig inn-ud.

Sprekk i skrog på Luson blei limt, sparkla åg skrog blei....


....malt på ny..... 
(måtte ta ein annen gråfarge enn originalt)

Mens eg hollt på me gjennomføringer såg eg at det hadde vore/var lekkasje i impellerpumpe.


Såg rusje ud.

Pumpe blei tatt ud åg repsett me nye lager åg simmerring blei skifta.

Samtidig blei gammalt sjøvattenfilter skifta t  ein annen sort me bere O-ring i låge.


Nytt sjøvattenfilter på plass.

Så kåm der "plutselig" ei ny....


...."høstrosa"....
....i krokkå. :-)

Rederen t  Luson hadde itje bestillt seil. Såj jo litt naken ud. Åååååå sy kantar klare eg vel itje. Nytt expriment : klipte seilform i papir, så åppå seilstoff åg klypte rondt. Begge sier blei smurt me hvit trelim nånn ca 2 mm inn fra kanten, tralllllaaaaa......



.......produksjon av nye seil.

Seil blir bundet åpp på rå åg tau rundt for åpprulling (bare såm "illustrasjon" he he, kan itje rollas åpp).


Kåmme sei :-)

Så får eg binda åpp tau i "hytt å ver" slig at d  ser ud såm ein fullrigger t  slutt.
Eg kan itje adle tau på ein Fullrigger så d  e vel bare proffe såm ser forskjell.

D  e  fårtiå litt fram å tebage, litt me ditt å litt me datt.
Itje ferige me motor i Hallais. Mangle ett røyr fra impellerpumpe til kjøler, e  itje i produksjon/deler lengre så må lagas. :-(  Er under produksjon så håbe d  blir bra t  slutt.

Dette va litt åm alt he he :-)

HEI Å HÅ
mvh Hallais

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar